Sterilisatie:
Onze sterilisatie voldoet aan de nieuwste eisen. Instrumenten worden gereinigd en gedesinfecteerd in de Miele Thermodesinfector G7831. Hoekstukken, waarmee geboord worden, worden na elke patient in de Sirona DAC Universal gereinigd, gesteriliseerd en gesmeerd. Chirurgisch instrumentarium wordt verpakt en in een klasse B autoclaaf W&H Lisa 300 gesteriliseerd waarna de zakjes steriel worden opgeborgen. Deze zakjes hebben een houdbaarheid van 6 maanden. Elke 6 maanden worden alle zakjes protocollair open gemaakt, de instrumenten opnieuw gereinigd en opnieuw ingepakt en gesteriliseerd om er zeker van te zijn dat deze weer voor 6 maanden steriel zijn.

Sterilisatieproces management:
Elk sterilistatieproces en reinigingsproces wordt met software bewaakt. Apparatuur staat met compoorten aangesloten op een computer. Software registreert alles en schrijft dit weg als een rechtsgeldige pdf-bestand in een digitaal logboek. Alleen als het proces goed wordt afgerond kan het sterilisatieproces worden vrijgegeven door de daarvoor bevoegde persoon. Elke maand worden alle expiratie data bekeken en worden instrumenten na verloop van de datum als niet steriel betiteld en opnieuw gereinigd en gesteriliseerd. Elk proces in de autoclaaf wordt naast het wegschrijven als pfd ook als barcode uitgeprint en op het zakje geplakt. Zo kunnen wij altijd aantonen dat wij met steriele instrumenten chirurgische behandelingen hebben verricht. Zo worden alle sterilisatieprocessen van de Miele, Sirona DAC en de W&H Lisa opgeslagen in de computer m.b.v. Segosoft. In Nederland is dit nog niet verplicht, maar hiermee lopen wij als Tandartspraktijk Oirschot voor op deze richtlijnen.

Onderhoud en testen:
Wij hebben als praktijk onderhoudscontracten voor alle sterilisatie-, reinigings- en behandelapparatuur. Jaarlijks wordt apparatuur onderhouden, en wordt gekeken of alle parameters goed worden gemeten. Een sticker als bewijs met datum wordt op het apparaat aangebracht.
Bij elke sterilisatieronde in de W&H Lisa autoclaaf  wordt een Helix-test uitgevoerd.
In de Sirona DAC Universal wordt dagelijks een Chemische indicator test uitgevoerd.
En in de Miele Thermodesinfector G7831 wordt wekelijks een ProCare Sure I-PM procesindicator toegepast, als extra controle op het reinigings- en desinfectieproces.

Infectiepreventie aan de stoel:
Aan de stoel wordt bij elke patient een nieuw tipje gebruikt op de meerfunctiespuit (water-luchtspuit). Waterleidingen zijn van te voren doorgespoeld. Oppervlakken worden gedesinfecteerd met 80% alcohol. En we werken zo veel mogelijk met disposabels. Indien er niet met disposables gewerkt wordt dan worden er sleeves gebruikt. Dit zijn hygiënische beschermhoesjes. Bij elke patient worden schone behandeltrays gebruikt welke vooraf gemaakt zijn. Bij elke patient worden nieuw gesteriliseerde hoekstukken gebruikt. Al ons personeel heeft een geldige hepatitis B vaccinatie. Wij zijn als praktijk aangesloten bij het PrikPunt.

Watermanagement:
Onze behandelstoelen zijn uitgerust met een flessensysteem om de waterkwaliteit onder controle te houden. Iedere avond worden de leidingen van de behandelstoel chemisch gedesinfecteerd zodat er geen biofilmvorming kan ontstaan. Wij controleren iedere 6 maanden de kwaliteit van het water d.m.v. watermonsters op kweek te zetten in een incubator.

• Maandag t/m Vrijdag
  • 8:30 - 12:00
  • Woensdag NIET

• Maandag t/m Donderdag
  • 8:30 - 12:3013:30 - 17:00

• Vrijdag
  • 8:30 - 12:00

Spoed

In geval van spoed of dringende ongemakken kunt u contact opnemen met de Tandartsenpost Eindhoven op het telefoonnummer 040 - 311 19 15.

Meer info

De Spoeddienst

Spoedgevallen

Wij zijn aangesloten bij Tandartsenpost Eindhoven.

In geval van spoed of dringende ongemakken kunt u contact opnemen met
de Tandartsenpost Eindhoven op het telefoonnummer 040 – 311 19 15
Tussen 10 uur 's avonds en 8 uur ‘s ochtends is de Tandartsenpost
uitsluitend bereikbaar voor acute spoedgevallen, zoals ondraaglijke
pijn, trauma of nabloedingen.
Het adres en andere informatie vindt u op
www.tandartsenposteindhoven.nl
Bel dus altijd eerst voor een afspraak op: 040 – 311 19 15